fbpx

Somekanavat 2021 – näissä kanavissa sinun tulee olla!

Suurien yleisömassojen joka päiväisessä käytössä olevia somekanavia on Suomessakin jo yli kymmenen. Sosiaalisen median sisällöntuottajana somekanavien määrä voi välillä häkellyttää ja voi olla vaikea päättää, mihin somekanavaan juuri sinun kannattaisi keskittyä.

Tämän artikkelin luettuasi tiedät, mihin laittaa fokuksen tänä vuonna ja miksi. Niin, että somekanavavalinnat tukevat tavoitteitasi.

Instagram - somekanavien ykkönen!

Jos ajankäyttösi puolesta voit valita tälle vuodelle vain yhden somekanavan missä olet aktiivinen, valintasi kannattaisi ehdottomasti olla Instagram. Olit sitten kaupallinen vaikuttaja, yrittäjä tai yritys, Instagram on the kanava, josta sinun tulisi ehdottomasti  löytyä.

Vaikuttajan näkökulmasta Instagram on tällä hetkellä se kanava, jota markkinointipäättäjät pitävät kaikista sopivampana kanavana vaikuttajien kanssa työskentelyssä. Toisin sanoen Instagramissa vaikuttajilla on eniten työmahdollisuuksia tällä hetkellä. Mediakixin tutkimuksen perusteella Instagramin käyttäjämäärät, kaupallisten yhteistöiden ja koko vaikuttajamarkkinoinnin markkinan kasvu Instagramissa on ollut merkittävää joka vuosi 2016 vuodesta alkaen.

Yrittäjien ja yrityksien näkökulmasta taas on tärkeä ymmärtää, että Instagram on somekanavista se, missä yleisö haluaa nimenomaan seurata brändejä. 

Instagramin iso käyttöliittymän uudistus 2020 loppuvuodesta nosti Instagramin kauppaominaisuuden, eli Instagram Shopping – toiminnon vielä paremmin käyttäjien saataville. Tämä lisää entisestään yrityksien liiketoimintamahdollisuuksia Instagramissa.

Jos kaipaat apua Instagramin orgaanisen kasvattamisen kanssa, tutustu maksuttomaan Instagram- koulutukseemme tästä!

Valitse näistä somekanavista lisäksi se joka parhaiten tukee tavoitteitasi

YouTube

YouTube on ollut vuonna 2019 Suomen eniten käyttäjiä kerännyt somealusta, joten tämän kautta sinun on tällä hetkellä mahdollista tavoittaa isoin ihmisjoukko. Käyttäjiä löytyy myös todella laajasti eri kohderymistä, joten mikä tahansa kohderyhmäsi olikaan, YouTubesta todenenäköisesti tavoitat tämän ihmisjoukon!

Vaikuttajien on hyvä tietää, että Instagramin lisäksi YouTube on selkeästi se kanava, mistä somevaikuttajia halutaan seurata. Tämä lisäksi YouTubea käytetään kokoajan yhä enemmän hakukoneena, ja oikeastaan mitä tahansa keksit hakea, YouTubesta löydät siihen apua!

Viihteen lisäksi siis erilainen opettava ja “how to” – tyyppinen sisältö YouTubessa on todella suosittua. 

YouTubeen ei kuitenkaan kannata lähteä, jos et todella pysty panostamaan sisältöjen laatuun. Mutta jos tämä on sinulle mahdollista, voit YouTubesta sekä vaikuttajana tai asiantuntijana löytää itsellesi hyvinkin ison yleisön!

TikTok

Viime vuosien somealustojen isoin hitti TikTok jatkaa voittokulkuaan myös vuonna 2021. Vaikka TikTokin käyttäjämäärät Suomessa ovat vielä vähäisiä verrattuna esimerkiksi YouTubeen tai Instagramiin, on se kuitenkin ollut yksi ladatummista sovelluksista myös Suomessa jo alkuvuodesta 2020.

Vaikka oma kohdeyleisö ei TikTokista vielä löytyisi, on tämä alusta ehdottomasti kuitenkin otettava edes seurantaan. TikTok on nimittäin alusta, mitä monet sometrendit tällä hetkellä lähtevät liikkeelle. 

Vaikuttajien on myös hyvä tiedostaa, kuinka TikTokin kautta tällä hetkellä voit nousta jopa kansainväliseksi tähdeksi hyvin nopeasti. Tuorein esimerkki tästä on siivousvideoita tekevä Tamperelainen Auri Kananen, joka on alle puolessa vuodessa on kerännyt yli 3 miljoonan yleisön TikTokissa. TikTokin kautta hänet on bongattu ympäri maailmaa ja Auri on nähty vieraana mm. Good Morning America- ohjelmassa.

LinkendIn

Jos tavoitteenasi on kasvattaa omaa ammatillista verkostoasi tai kohdeyleisösi on yritysasiakkaat, LinkedIN on ehdottomasti somekanavista se, joka sinun kannattaa valita. 

Vaikuttajien näkökulmasta LinendIN voi hyvin toimia potentiaalisten asiakayrityksien kanssa verkostoitumiseen, sillä lähes jokainen yrityksen markkinointipäättäjä on LinkedInistä ainakin löydettävissä. Voisiko siis LinkedIN toimia myös sinulle myyntikanavana?

Tee ainakin näitä tredikkäitä sisältöjä, somekanavasta riippumatta!

Live- lähetykset

Koronavuoden aikana Live- lähetyksien suosio on entisestään kohonnut  ja  esimerkiksi Instagram kertoi 2020 vuoden maaliskuussa sen live- lähetyksien määrään nousseen 70%.

Nykyään kokoajan yhä useammalla somealustalla Live- lähetyksien järjestäminen onkin mahdollista. Jos mietit siis, mitä uuttaa sisältöä voisit tuoda yleisöllesi tänä vuonna, on Live- lähetykset ehdottomasti vuoden 2021 trendi!

Live- lähetyksien kautta voit luoda vieläkin tiiviimpää suhdetta yleisösi kanssa ja todella sitouttaa heitä brändiisi. Mikä olisikaan mahtavampaa, kuin livenä oman suosikkisisällöntuottajan kanssa kommunikointi.

Lyhytvideot

TikTokin suursuosio on tuonut myös lyhytvideoiden trendin laajeemmaksi ilmiöksi, johon voit hypätä mukaan TikTokin lisäksi esimerkiksi Instagramissa ( Reels) ja pian myös YouTubessa ( Shorts). 

Lyhytvideot ovat ensisijaisessti tulleet tutuksi lip sync- videoista tai tanssivideoista ja monelle saattaakin olla virheellinen mielikuva, että lyhytvideoita tehdäksesi sinun tulisi tanssia! Tämä mielikuva on kuitenkin täysin väärä.

Lyhytvideoiden avulla voit jakaa myös asiasisältöä uudella, kiinnostavalla ja luovalla tavalla. Suosittelemme siis ehdottomasti tutustumaan tähän sisälläntuottamisen trendiin, sillä näkyvissä ei ole , että lyhyvideot olisivat ihan lähiaikoina poistumassa. Kyseessä on ihan uudenlainen tarinankerronnan muoto!